לתרגל יוגה בבית

אחרי שתרגלתם ועודכם מתרגלים יוגה בקבוצה מגיע רגע האמת בו אתם קמים בבוקר עם צורך לתרגל יוגה יותר מפעם פעמיים בשבוע, אולי אפילו מתעורר הצורך לתרגל מדי יום. לפעמים זה צורך שיעלה מתוך הגוף ולפעמים מתוך הנפש. ויחד עם הצורך אולי מתעורר חוסר בטחון מסוים או חשש מתרגול לבד בבית ללא מורה, בלי הנחיה צמודה, בלי החברים לכיתה שתורמים למוטיבציה הכללית ואולי גם הופכים את התרגול המשותף להנאה חברתית. ואין שום רע בכך, העבודה בקבוצה מסייעת להעלות את רמת האנרגיה מעצם העשייה ביחד. ובכל זאת אם נרצה לשזור את היוגה ביום יום שלנו נזכה בהכרת תודה גדולה גם בגוף וגם בנפש.

אז איך עושים את זה?

קודם כל מוצאים פינה בבית שתוכל להתאים למזרון יוגה, פינה שיש בה שקט ואופציה למוסיקה למי שאוהב.

בוחרים שעה קבועה ביום, לעיתים הזמן היחיד שנמצא יהיה 20 דקות לפני שנהגנו להתעורר.

מחזיקים מזרון יוגה ואולי כמה עזרים כמו קובייה, כרית או שמיכה ורצועה.

מאמצים תרגול שבחלקו קבוע ובחלקו נתון לשינויים. התרגול הקבוע ייתן לנו מסגרת, שנדע ממה להתחיל וכיצד לסיים. להמלצתי כדאי לשלב בכל תרגול כמה דקות של תנועה חופשית, אפילו בעיניים עצומות. אלו הם רגעים שמוקדשים לחלוטין לצרכים של גופינו מבפנים. נגלה ברגעים אלו תנועות ותנוחות חדשות שלא ידענו על קיומן וקרוב לוודאי שלא יצא לנו לתרגל עם המורה בכיתה (לדוגמא תנועה חופשית בעמידת 6).

כדי לבנות את מסגרת התרגול היותר קבועה אפשר כמובן להתייעץ עם המורה איתו אתם מתרגלים באופן קבוע ששיטת התרגול שלו מדברת אליכם. לעיתים צרוף של 8-10 תנוחות יספק בצירוף 6-8 ברכות שמש. חשוב שהתנוחות יהיו מאוזנות על מנת שלא יופר האיזון בגוף. למשל לא נתרגל תנוחות של כפיפה לפנים בלבד, אלא נאזנם עם כפיפות לאחור. כמו כן לא תרגל צד אחד של הגוף ונפקיר את הצד השני. רצוי ומבורך לשלב פיתולים בכל תרגול.

ברכת השמש בעצמה מהווה רצף זורם של תנוחות שמפעילות הרבה מאוד שרירים ומפרקים בגוף כשכל תנוחה מאזנת את קודמתה כך שרצף זה בעצמו יכול להוות מסגרת קבועה מעולה לתרגול.

נקפיד לבצע הרפיה של כמה דקות בסוף כל תרגול.

יש יתרונות לתרגול בכתה ויתרונות לתרגול בבית, לכן מומלץ לשלב בין שניהם. בכתה יש את קולו של המורה שמדייק אותנו ומזכיר לנו היכן להרפות והיכן להשתרש, מזכיר לנו לנשום כשאנחנו שוכחים. התרגול עם מורה גם לרוב יהיה מגוון ויתמקד כל פעם באזורים אחרים בגוף ובנושאים אחרים. אך לתרגול בבית יש איכויות משל עצמו. זו הזדמנות לעורר הקשבה פנימה בלי המבט של המורה או של תלמידים אחרים בקבוצה. רק אני עם עצמי. זה זמן מצוין למצוא את הקצב האישי שנכון לכם, ויכול להיות שתגלו שכל יום הקצב שנכון לכם אחר. זו הזמנה לתרגל ערכים יוגיים כמו התמדה לאורך זמן, אמיתיות בתרגול. זו גם הזדמנות ליצירה בתוך עולם היוגה המוכר. אם זה בתנועה החופשית ואם ביצירת רצפים חדשים על בסיס תנוחות מוכרות וכך ליצור שילובים חדשים שנעימים לכם בגוף.

והיתרון הגדול מכולם, יציאה לעצמאות. היוגה הופכת לנגישה בכל רגע. גם במהלך היום-יום. בכל רגע נתון הכלים לרשותכם ואתם לא תלויים באף אחד מלבדכם. תרגול יום-יומי יביא מודעות גם לפעולות פשוטות הנעשות מדי יום. נשימה, ישיבה, עמידה, הליכה, אכילה וכל מה שעולה על דעתכם. 

כדאי להרכיב רצף הגיוני שקל לזכור, שלא ניהייה תלויים בספר או פוסטר על הקיר. כך זה יהיה איתנו בכל זמן ובכל מקום.

תרגול יוגה קצר לבוקר בוידאו

תרגול יוגה לשיפור הגמישות בוידאו

יוגה נשית כתרפיה בוידאו

שיהיה בהנאה ובהתמדה!