למה? יוגה!

 

משמעות המילה יוגה היא איחוד והרמוניה.

תוך כדי תרגול תנוחות שונות ביוגה האדם לומד לעבוד נכון עם הגוף, לנשום בצורה נכונה, ומקבל כלים לשיפור אורח החיים גם מחוץ לשיעור.

היוגה הינה רפואה מונעת  או דרך חיים נכונה לאורך זמן, כאשר האדם מתמיד בתרגול המערכת החיסונית שלו מתחזקת, שרירי היציבה מתחזקים, הגוף נעשה גמיש, רמת הסטרס יורדת ואין כמעט חשיפה למחלות. 

שיעורי היוגה כוללים תרגילים לחיזוק שרירים, תרגילי גמישות ומתיחות, תרגילי נשימה ובסוף השיעור לרוב ישנו חלק של הרפיה, באמצעות דמיון מודרך או מדיטציה.

שיטת היוגה קיימת כמה אלפי שנים ומתוך מחקרים לאורך שנים אנו למדים ששיטה זו בטוחה לטווח ארוך ולתרגול בכל גיל ובכל מצב גופני, –כמובן עם השגחה והתאמה של תרגילים למצבו הבריאותי של המתרגל. 

 

מי יכול לתרגל יוגה?

יוגה מיועדת לכולם, לגברים ונשים בכל הגילאים. לעיתים צריך לעשות התאמות בהתאם לגיל וליכולות הפיזיות. במידה ולמתרגל יש פציעה או שהוא סובל ממחלה כרונית עליו ליידע את המורה על מנת שיקבל הנחיות לתרגול מותאם.

אפשר להתחיל לתרגל יוגה בכל שלב בחיים, ומוטב מאוחר מאשר אף פעם. אין תנאים מוקדמים!  אין צורך להיות גמישים או רגועים לפני שמתחילים לתרגל. היכולות ישתפרו עם הזמן.

 

יתרונות התרגול

 

חיזוק הגוף ושרירי הליבה
בימינו ישיבה לא נכונה, ישיבה לאורך שעות מרובות, נשימה לא נכונה במהלך יציאות או לידה,
חיזוק לא נכון של שרירי הבטן הדוחס את תכולת הבטן מטה במקום ההיפך - כל אלו ועוד יביאו לחולשה של השרירים המייצבים את גופנו.
חולשת השרירים המייצבים יכולה להתבטא בליקויי יציבה, בפציעות חוזרות, פריצות דיסק, צניחות של השלפוחית, הרחם והחלחולת, בקע מפשעתי ושבר תבורי, כאבי גב תחתון.
על מנת לחזקם חשוב להביא אליהם מודעות. לבנות אותם מתוך עבודה כנגד כוח הכבידה. צמיחה והתארכות מתוך האגן כלפי מעלה. סגירת פתחי קרקעית האגן בעזרת שרירי רצפת האגן לפני ובמהלך מאמץ.
בתרגול היוגה אנו לומדים לעבוד נכון עם מערכות התנועה וכן עם המערכות שמייצבות אותה.

 

חיזוק המערכת החיסונית
בתרגול היוגה קיימות תנוחות המסייעות בניקוי פרורים מהגוף ומהנפש. תוך כדי נשימה, פיתול, סיבוב וסחיטה של האיברים הפנימיים והחיצוניים באפשרותנו להגיע לרקמות העמוקות שבגופינו ולעורר את מערכת הלימפה שאחראית על ניקוי הגוף מחומרי פסולת ועל ידי כך מאפשרת עבודה תקינה של המערכת החיסונית.
נשימה נכונה והרפית הגוף ממאמצים ומתחים גם כן מסייעת רבות ליעילות המערכת החיסונית.
בעזרת דמיון מודרך, התבוננות ותשומת לב יש בידינו להגיע לאזורים הנידחים בגופנו, להפעילם, לחזקם וכמובן ללמוד להרפות אותם.

 

שיפור מצב הרוח ורמת החיוניות
כל אחד אוהב תשומת לב, אוהב שמתייחסים אליו "רואים אותו" וקשובים אליו. כך גם גופינו. במירוץ החיים שרובינו נשאבים אליו בעולם המודרני, הראשון שמופקר הוא גופינו ויש לכך השלכות פיזיות ונפשיות. יוגה משמעה "חיבור". למלה חיבור משמעויות והקשרים שונים. החיבור הזה לעצמנו, לגופינו דרך התבוננות בנשימה, בתנועה, ברגע הזה יוצרת השקטה של תנודות התודעה. מאפשרת הרפייה לרגע מהמירוץ, הורדת דופק והצצה פנימה. מתאפשרת יצירת מרחב מחודש לדברים נוספים שהגוף והתודעה צמאים להם. כמו סוללה גם הגוף מחפש כל הזדמנות להטען מחדש ותרגול קבוע של יוגה מאפשר לזה לקרות כל פעם מחדש.

 

גמישות שרירים ומפרקים
מהי גמישות בכלל? זוהי היכולת להניע את אברי הגוף בקלות ובטווח תנועה רחב של המפרק. כולנו גמישים יותר באזורים מסוימים של הגוף ופחות באחרים. הגמישות מושפעת מגנטיקה אך גם מתזונה, פעילות גופנית, אורח חיים, גיל ומין. הגמישות פוחתת עם הגיל כחלק מהתהליך הטבעי של הזדקנות הגוף ועלולה להביא להגבלה בתנועה שמלווה לעיתים בכאב. גם ישיבה ממושכת, השמנה והעדר תנועה ביום יום יזרזו את התהליך. יוגה זו הזדמנות למנוע ואף לשנות את המצב, לשמן את המערכת, לרכך, להרפות ולעורר בדיוק את האזורים הנוקשים ובכך לאפשר את הזרימה הנפלאה של הגוף, הנשימה, ואפילו של המחשבה.

 

איזון גוף נפש - הורדת סטרס/לחץ
מי מאזן את מי? הגוף את הנפש? הנפש את הגוף? זה בערך כמו לשאול מה קדם למה הביצה או התרנגולת. מחקרים מראים שמחלות רבות בגופנו מושפעות באופן ישיר או עקיף מהתרחשויות בנפשינו. אנשים שונים רגישים במידה שונה למתרחש סביבם. לפעמים אירוע קטן עבור אדם אחד  מסתבר כמשבר טראומתי עבור האחר. לצערינו לרוב אם נתעלם זה לא ייעלם ובמקרים רבים זה יתבטא בסופו של דבר בגוף. מן הצד השני החזקה לא נכונה של הגוף יכולה להתבטא ברמת האנרגייה והחיוניות שלנו. נשימה לא מלאה תשפיע על חילוף החומרים בגופנו ואף על מצב הרוח שלנו. ניתן לראות שהאחד משפיע על השני. באידיאל נרצה ליצור הרמוניה בין שניהם. ובאמצעות תנוחות יוגה, הנעה, מדיטציה והרפיה האחד יכול לסייע באיזון ובריפוי של האחר.

 

הפגת כאב
כאב יכול להיות תוצר לוואי של דברים רבים. החל ביציבה לא נכונה, שימוש לא מאוזן באברי הגוף, עמידה לא נכונה, עייפות, תזונה ואף מצבים נפשיים. ביוגה נעורר את המודעות לאופן בו אנו משתמשים בגופנו, וכן להתנהלות היומיומית שלנו. 
ברפואה הסינית נאמר "במקום שיש כאב יש חסימה". הנעה במקרים רבים תאפשר הזרמת דם ונוזלים למערכת הפגועה ותסייע בריפוי האזור. 
אצל אנשים רבים הכאבים מתחילים כבר כשהם קמים בבוקר. ובכן אחרי שעות ללא תנועה במהלך השינה (וגם אחרי ישיבה ממושכת מול מחשב למשל), רקמות החיבור, ה"פאשיות" של הגוף כמעט נדבקות זו אל זו ונדרשת תנועתיות לייצר את ההפרדה ומשם את הזרימה והחיוניות.
תלמידים רבים ביוגה מספרים שאחרי שהחלו את יומם עם תנועתיות רכה כבר במיטה כמו סיבובי ירכיים ופיתולים, המשך היום נראה אחרת לגמרי.