מקורות הכוח ויוגה / משאבים

משאבים הם מקורות כח שנמצאים סביבנו ובתוכנו. תפקידם בתרפיה לעגן אותנו ולספק לנו אנרגיה חיובית בחיבור שלנו לגוף וכך להקל התמודדות עם מצבים או קשיים ואף כלים ליציאה מטראומות בהווה ובעבר.

עצם האיסוף של המשאבים יש בו אלמנט מרפא משום שאדם הבוחן את המשאבים המלווים אותו בחייו מגלה כמה כוח יש לו סביבו ובתוכו. עולה הכרת תודה והכרה בדברים שאינם מובנים מעליהם שאולי לא שם לב אליהם לפני כן.

הפנמה גופנית של המשאבים שלנו

הפנמה גופנית של המשאב יכולה להעשות ע"י התמקדות בתחושות בגוף בזמן שחושבים על המשאב. לחוות את המשאב דרך הגוף. למשל לשים לב מה קורה לנשימה, לדופק. לשים לב היכן יש תחושות נעימות בגוף, להפנים אותן ולהיות מודע אליהן. הפנמה נוספת היא הידיעה שהמשבים תמיד יוכלו לשמש את האדם בכל רגע שיזדקק אליהם. הידיעה שתמיד אפשר להעלות את המשאב הקיים ולהשתמש בו כדי לווסת את הגוף בזמן משבר קל עד כבד. לא חייבים משבר בשביל להשתמש במשאב. היזכרות במשאבים מדי יום תפנים בגוף אנרגיה חיובית של ריפוי והודיה ותזמין עוד ועוד משאבים וארועים חיוביים לתוך חייו של האדם.

סוגי משאבים

משאבים יכולים להיות סביבתיים כמו למשל בני משפחה, חברים, בית, חיית מחמד, קומדיה, הופעה.

הם יכולים להיות רוחניים כמו אמונה, מדיטציה, מנטרה, קמיע, מורה רוחני.

הם יכולים להתבסס על אינטילגנציה, ידע, איסוף מידע, ספרים, מומחים, מורים.

הם יכולים להיות גופניים: נשימה, הקשבה לתחושות בגוף, הפעלה של הגוף בפעילות גופנית או יוגה, שהייה במים, שהייה בשמש, חום, מקומות בגוף שיש בהם תחושה נעימה, מקומות חזקים.

הם יכולים להיות סיטואציות מעצימות שנחוו בעבר והשאירו חותם חיובי בגוף כמו סיפורי הצלחה, גבורה, הישגים.

חשוב שהמשאבים לא יעלו קונפליקטים רגשיים בגוף. למשל ילדים יכולים ליצור מצד אחד חמימות בלב, אהבה ושמחה ומצד שני דאגות או תחושת עייפות בגוף מחוסר שינה.

יוגה כמשאב

יוגה היא משאב בהיותה כלי לחיבור לגוף ולתחושות ברגע הזה. הזדמנות להכיר במקומות הנינוחים לצד המקומות המתוחים. מטוטלת בין האזורים השונים תאפשר פריקת מתחים מאזורים נוקשים או כואבים. יוגה היא הזדמנות ללמוד לשים לב לנשימה שלנו במצבים שונים. לראות כיצד התבוננות בנשימה מרגיעה אותה, מעמיקה אותה ומאפשרת הרפיה של הגוף. חיבור לגוף מתוך חיבור בין תנועה ונשימה. חיזוק הגוף בתנוחות השונות תשמש משאב פיזי מעצם ההתחזקות, ההתקדמות בתרגול והידיעה שאדם עושה משהו למען עצמו, גופו ונפשו גם אם זה לשעה בשבוע. טכניקות שונות של פרניאמה והרפיה הן כלים שהמתרגל יכול להשתמש בהן ביום יום מרגע שהוא מכיר אותן ומודע לתגובות שלו במהלך היום. למשל אם אדם נקלע למתח או חוסר אונים תרגול מודע של מספר נשימות עמוקות יוכל לעגן אותו אל הקרקע, להכניס דברים לפרופורציות ויאפשר המשך תפקוד. כמו כן תרגול יוגה והכרת היתרונות של התנוחות השונות יכול לסייע בוויסות ואיזון הגוף דרך הרגעת מערכת העצבים והמערכת ההורמונלית. שימוש בתנוחות מסויימות יסייע לעורר את מערכת העצבים הפרה-סימפטטית כמו פיתולים וכפיפות לפנים. שימוש בתנוחות אחרות יסייע ליצירת התקרקעות, ערנות וחיוניות בגוף כמו תנוחות עמידה, כפיפות לאחור, נשימת קפהלבטי. הכרת נשימת האוג'אי כטכניקת נשימה להרחבת התודעה, חימום פנימי, הרגעה והכלה של מצבים.